Ειδησεογραφικό blog για τη ΔΩΡΙΔΑ

* To "DORIDA news" είναι ανεξάρτητο ειδησεογραφικό blog, που στελεχώνεται από επαγγελματίες δημοσιογράφους και επιστήμονες συνεργάτες.Διευθύνεται από το δημοσιογράφο Περικλή Ν. Λουκόπουλο - mail, perilouko@yahoo.gr *

Δευτέρα, 26 Ιουνίου 2017

Όλα μειώθηκαν την περίοδο της κρίσης, εκτός από τα διόδια του Ρίου-Αντίρριου

Θες ένα καλό μεροκάματο, για ένα "πήγαινε-έλα"!

Του Φάνη Βγενόπουλου




Από την έναρξη της κρίσης το 2009, οι διελεύσεις μέσω της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου έχουν εμφανίσει μείωση, καθώς όλο και περισσότεροι οδηγοί επιλέγουν τα φέρυ - μπόουτ της γραμμής. Ο λόγος; Το υψηλό κόστος διέλευσης, καθώς για να περάσεις τη Γέφυρα πρέπει να πληρώσεις 13,30 ευρώ. Μισό μεροκάματο για να διανύσεις μια απόσταση περίπου 2,5 χιλιομέτρων μέσα σε λίγα λεπτά. Κι αν επιστρέψεις αφού περάσουν 5 ώρες τότε θα πρέπει να καταβάλεις ακόμα 13,30 ευρώ, δηλαδή πάει ολόκληρο το μεροκάματο.

Βεβαίως, αυτά προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης που υπογράφηκε όταν άρχισε η κατασκευή της Γέφυρας και μάλιστα η εταιρία θα αντιτείνει ότι εν μέσω κρίσης δεν προχώρησε σε αύξηση των διοδίων ή μη μόνον προσθέτοντας τις ετήσιες πληθωριστικές αυξήσεις και τις αυξήσεις στους φόρους.

Ο αντίλογος φυσικά σε αυτό τον ισχυρισμό είναι ότι εν μέσω κρίσης τα πάντα μειώθηκαν στην Ελλάδα: οι μισθοί, οι συντάξεις, οι αξίες των ακινήτων και πρωτίστως το βιοτικό επίπεδο των πολιτών. Το μόνο που δεν μειώθηκε είναι τα διόδια της Γέφυρας!

Όπως εύστοχα έχουν παρατηρήσει κάποιοι, ένας ασθενής που θα έλθει από την Αιτωλοακαρνανία στο Ρίο για μια χημειοθεραπεία υποχρεούται να καταβάλλει 27 ευρώ για το πήγαινε-έλα μέσω της Γέφυρας.

Ε, πλέον, είναι πολλά τα λεφτά σε μια χώρα που η οικονομική κρίση κατατάσσει στους τυχερούς (!) όσους έχουν έναν μισθό 667 ευρώ το μήνα! Και αυτοί, προ κρίσης, βάσει των συλλογικών συμβάσεων που είχαν τότε, μπορεί να έπαιρναν μισθό 1.000 και 1.200 ευρώ. Πλέον λαμβάνουν 667 ευρώ μηνιαίως και θεωρούνται τυχεροί. Οι δικές τους συμβάσεις έγιναν θρύψαλα, αλλά η σύμβαση της Γέφυρας παραμένει αγέρωχη. Μόνον αυτή.

Δείτε τι εισπράττει η Γέφυρα για κάθε διέλευση:

Μοτοσικλέτες (οχήματα με κινητήρα με λιγότερους από 4 τροχούς)                € 1,90
Επιβατικά Ι.Χ. (όλα τα οχήματα με 4 τροχούς και ύψος έως 2 μέτρα) που

μπορεί να έχουν ρυμουλκούμενο ή τροχόσπιτο ύψους κάτω των 2 μέτρων     € 13,30
Αυτοκινούμενα τροχόσπιτα                                                                                   € 13,30
Επιβατικά Ι.Χ. με ρυμουλκούμενο ή τροχόσπιτο ύψους άνω των 2 μέτρων    € 20,00
Φορτηγά ύψους άνω των 2 μέτρων 2 άξονες                                                       € 20,00
Φορτηγά 3 άξονες                                                                                                   € 32,50
Φορτηγά 4 άξονες           
                                                                                       € 41,50
Φορτηγά 5 άξονες και άνω                                                                                    € 41,50
Λεωφορεία ή πούλμαν Έως και 20 θέσεις                                                           € 30,00
Λεωφορεία ή πούλμαν Άνω των 20 έως και 40 θέσεις                                        € 42,00
Λεωφορεία ή πούλμαν Άνω των 40 θέσεων                                                         € 65,00


 
Ούτε λόγος για μείωση

της τιμής των διοδίων

Φυσικά τα στελέχη της Γέφυρας, ούτε καν εκστομίζουν τη λέξη «μείωση» για τα υψηλά διόδια, τα οποία χαρακτηρίστηκαν πανάκριβα από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του έργου.

Τότε, το μακρινό 2004, το αντίτιμο ήταν 9,7 ευρώ ανά διέλευση…

Μάλιστα, στις κατά καιρούς δημόσιες τοποθετήσεις τους όταν τίθεται το θέμα συνήθως αναφέρουν ότι δεν εφαρμόζουν τις μέγιστες τιμές που προβλέπονται από τη σύμβαση που έχει υπογράψει η κοινοπραξία των εταιρειών της «Γέφυρα Λειτουργία» με το Ελληνικό Δημόσιο, το 1996.

Για παράδειγμα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Γέφυρας Α.Ε., όπως και της Ολυμπίας Οδού, ο οποίος είναι ο επικεφαλής της γαλλικής κατασκευαστικής Vinci στη χώρα μας, της εταιρείας δηλαδή που έχει συμμετοχή και στα δυο έργα, Παναγιώτης Παπανικόλας, είχε δηλώσει πως: «Δεν έχει νόημα να εφαρμόσουμε τις μέγιστες τιμές που ορίζει η σύμβαση, όταν για παράδειγμα στα φορτηγά θα ήταν 65-70 ευρώ, αλλά... μετά δεν θα βλέπαμε φορτηγό να περνά».

Μπορεί να είναι «παγωμένα»
αλλά ακριβαίνουν…

Βέβαια, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι τιμές των διοδίων μπορεί είναι παγωμένες και προσαρμοσμένες στις ετήσιες πληθωριστικές αυξήσεις και τις αυξήσεις στους φόρους, αλλά για τον χρήστη του έργου σημαίνει ότι τα τελευταία χρόνια πληρώνει, σχεδόν κάθε χρόνο, κάτι παραπάνω.

Τα διόδια μιας διέλευσης για τα ΙΧ ήταν το 2010, 11,80 ευρώ ενώ το 2017 έχουν φτάσει στα 13,30 ευρώ.

Το 2009 η Γέφυρα αύξησε τα διόδια στα 11,70 ευρώ, από τα 11,20 που ίσχυε το 2008, ενώ για τις μοτοσικλέτες παρέμεινε η ίδια τιμή, δηλαδή 1,80 ευρώ για κάθε απλή διέλευση.
Την ίδια χρονιά τα φορτηγά με δύο άξονες πλήρωναν 18 ευρώ από 17,30, τα φορτηγά με τρεις άξονες πλήρωναν 29,20 ευρώ τη διέλευση από 28,10 ευρώ που ήταν ενώ για τα φορτηγά με τέσσερις άξονες και άνω η τιμή ανέβηκε στα 39,20 ευρώ, από 38 ευρώ που ήταν.

Για τα λεωφορεία ως 20 θέσεων η τιμή διοδίου διαμορφώθηκε για σε 27 ευρώ από 26,20 που ήταν, από 20-40 θέσεων σε 38 ευρώ από 39,90, άνω των 40 θέσεων σε 58 ευρώ, από 56,50 ευρώ

Και τον Ιανουάριο του 2010 υπήρξαν αυξήσεις στα διόδια κατά 10 λεπτά για τα ΙΧ αυτοκίνητα, κατά 30-60 λεπτά για τα φορτηγά και κατά 50 λεπτά ως 1 ευρώ για τα λεωφορεία.

Έτσι οι τιμές για το 2010 διαμορφώθηκαν σε 11,80 ευρώ για τα ΙΧ, για τα φορτηγά με δύο άξονες σε 18,30 ευρώ, για τα φορτηγά με τρεις άξονες σε 29,80 από 29,20 ευρώ, ενώ για τα φορτηγά με τέσσερις άξονες και άνω η τιμή παρέμεινε στα 39,20 ευρώ.
Για τα λεωφορεία ως 20 θέσεων η τιμή διοδίου διαμορφώθηκε για σε 27,50, από 20-40 θέσεων σε 38,50 ευρώ, άνω των 40 θέσεων σε 59 ευρώ. Για τις μοτοσικλέτες το ποσό παρέμεινε στα 1,80 ευρώ.

Αυξήσεις στα διόδια έγιναν και την επόμενη χρονιά το 2011 σε 12,90 ευρώ για τα ΙΧ, για τα φορτηγά με δύο άξονες σε 19,90 ευρώ, για τα φορτηγά με τρεις άξονες σε 32, ενώ για τα φορτηγά με τέσσερις άξονες και άνω η τιμή έφτασε στα 41 ευρώ. Για τα λεωφορεία ως 20 θέσεων η τιμή διοδίου διαμορφώθηκε για σε 29,70, από 20-40 θέσεων σε 41,50 ευρώ, άνω των 40 θέσεων σε 64 ευρώ. Για τις μοτοσικλέτες το ποσό διαμορφώθηκε στα 1,90 ευρώ.

Αυξήσεις υπήρξαν από τη Γέφυρα και το 2012 μόνο όμως για τα ΙΧ, όπου η τιμή του διοδίου αυξήθηκε από τα 12,90 ευρώ στα 13,20 ευρώ.

Οι τιμές παρέμειναν σταθερές μέχρι και τον Ιούνιο του 2016, οπότε και αυξήθηκαν λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, τον οποίο η Γέφυρα μετακύλησε στους διερχόμενους οδηγούς. Οι τιμές διαμορφώθηκαν για τα Ι.Χ. σε 13,30 ευρώ, για τα φορτηγά με δύο άξονες σε 20 ευρώ, για τα φορτηγά με τρεις άξονες σε 32,50, ενώ για τα φορτηγά με τέσσερις άξονες και άνω η τιμή έφτασε στα 41,50 ευρώ.
Για τα λεωφορεία ως 20 θέσεων η τιμή διοδίου διαμορφώθηκε σε 30 ευρώ, από 20-40 θέσεων σε 42 ευρώ, άνω των 40 θέσεων σε 65 ευρώ. Για τις μοτοσικλέτες το ποσό παρέμεινε στα 1,90 ευρώ.

Φωνάζουν οι δήμαρχοι αλλά…

Κατά καιρούς βέβαια, οι εκάστοτε δήμαρχοι των όμορων πόλεων που συνδέει η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, ζητούν από την εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία του έργου της ζεύξης να μειώσει την τιμή των διοδίων, ωστόσο οι εκκλήσεις πέφτουν στο κενό, καθώς κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τη σύμβαση του έργου, η οποία από πολλούς έχει χαρακτηριστεί ως «αποικιοκρατική».

Το θέμα της τιμής των διοδίων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου, έθεσε στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα – κατά την επίσκεψή του στην Πάτρα για την παράδοση στην κυκλοφορία της «Ολυμπίας Οδού» τον Απρίλιο του 2017, ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, ο οποίος είχε τονίσει ότι η χρήση του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου – Πατρών συνιστά είδος πολυτελείας, καθώς το αντίτιμο για να διασχίσει κανείς τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και να επιστρέψει είναι απαγορευτικό για εργαζόμενους. «Τα διόδια είναι πανάκριβα και γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα στους πολίτες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, η πρόσφατη ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου, σύμφωνα με την οποία ζητείται από τη Γέφυρα Α.Ε. η επέκταση της δεκάωρης διέλευσης καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και του έτους, για τους πολίτες των όμορων δήμων που χρησιμοποιούν με μεγαλύτερη συχνότητα τις υπηρεσίες διέλευσης προκειμένου να εξυπηρετήσουν ανάγκες επαγγέλματος, σπουδών ή υγείας.

Η σύμβαση και η δέσμευση Σπίρτζη

Να σημειωθεί πάντως, ότι τον Μάιο του 2015 ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, είχε προαναγγείλει «ένα εξειδικευμένο σχέδιο ανά παραχώρηση, προκειμένου να καλέσουμε τους παραχωρησιούχους για διαπραγμάτευση» με στόχο τη μείωση των διοδίων, υπογραμμίζοντας ότι θα κληθούν τόσο η Γέφυρα όσο και η Αττική Οδός στις συζητήσεις.

Ο κ. Σπίρτζης επανήλθε πρόσφατα στο ζήτημα των διοδίων, προαναγγέλλοντας τη λειτουργία αναλογικού συστήματος πληρωμής των διοδίων, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει εάν θα συμπεριληφθεί η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, η οποία έχει μήκος 2.252 μέτρα (2.883 μέτρα με την προσθήκη των γεφυρών πρόσβασης).

Για την ιστορία η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1998 και εγκαινιάστηκε το 2004. Η αρχική επένδυση ήταν περίπου 800 εκατ. ευρώ (50% δάνεια, 40% Δημόσιο, 10% ίδια κεφάλαια) και η διάρκεια της παραχώρησης είναι μέχρι το 2039 (ή την απόδοση 11,5% των ιδίων κεφαλαίων του παραχωρησιούχου).
Μετά, η γέφυρα θα παραδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα αναλάβει τη λειτουργία της.Το έργο κατασκευάστηκε από την κοινοπραξία Γέφυρα, στην οποία συμμετέχουν οι εταιρείες: Vinci Construction Grands Projets (53,00%), Ακτωρ ATE (15,48%), J&Ρ-Αβαξ AE (11,20%), Αθηνά AETB & AE (7,74%), Προοδευτική ATE (7,74%) και Παντεχνική AE (4,84%).

H εταιρεία Γέφυρα AE έχει την ευθύνη λειτουργίας της γέφυρας για 35 χρόνια. H χρονική διάρκεια παραχώρησης λήγει στις 24 Δεκεμβρίου 2039. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη Γέφυρα Α.Ε., την πρώτη δεκαετία ζωής του έργου έχουν διατεθεί για τη συντήρησή του 16,6 εκατ. ευρώ, το προσωπικό αυξήθηκε από τα 90 άτομα στα 110 και δεν έχουν γίνει απολύσεις ή μειώσεις μισθών.

Πτώση κυκλοφορίας, τζίρου και κερδών 

Το 2009, με την έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και την υπαγωγή της χώρας στα καθεστώτα των Μνημονίων, υπήρξε έτος καμπής για τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, καθώς λόγω του υψηλού αντιτίμου διέλευσης παρουσιάζει μείωση στην κίνηση των διερχόμενων οχημάτων και κατ’ επέκταση μείωση τζίρου και κερδών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που η ίδια η εταιρεία έχει παρουσιάσει κατά καιρούς:

Το 2009 η μέση ημερήσια κυκλοφορία ήταν στα 13.826 οχήματα δηλαδή, σε ετήσια βάση, οι διελεύσεις ξεπερνούσαν τα 5εκ. Από τότε και μετά όμως ο αριθμός των ημερήσιων διελεύσεων άρχισε να πέφτει σταδιακά.

Το 2010 ο μέσος όρος ήταν 12.064, το 2011 έπεσε στις 10.980 διελεύσεις, το 2012 στις 9.289 και το 2013 στις 8.706 ή σε ετήσια βάση κοντά στα 3εκ.

Από τα τέλη του 2009 έως τα τέλη του 2013 ο συνολικός τζίρος μειώθηκε κατά 36%-37%, ενώ τα καθαρά κέρδη κατά 87%.

Αντιστροφή του κλίματος υπήρξε μέσα στο Α’ εξάμηνο του 2016 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έδωσε πέρσι στη δημοσιότητα η ίδια η εταιρεία με αφορμή τη συμπλήρωση 12 χρόνων από τα εγκαίνιά της.

Η συνολική αύξηση σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, είναι της τάξεως του 6,7%, ενώ αυτή των επιβατικών αυτοκινήτων βρίσκεται στο 4,5%. Εντυπωσιακή ωστόσο είναι η άνοδος στα φορτηγά, η οποία φτάνει στο 27%.

Συγκεκριμένα οι συνολικές διελεύσεις το Α’ εξάμηνο του 2015 ήταν 1.393.082, ενώ το Α’ εξάμηνο του 2016 έφθασαν στις 1.486.972. Σε έναν άλλο πίνακα υπό τον τίτλο «ιστορική αντιστοιχαία αναλογίας κίνησης», αναφέρεται ότι το Α’ εξάμηνο του 2013 οι διελεύσεις από την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ήταν 1.444.247.

Φυσικά τα νούμερα αυτά απέχουν κατά πολύ από τις διελεύσεις που καταγράφονταν στο τελευταίο προμνημονιακό έτος, το 2009, όταν τα οχήματα που πέρασαν από την Γέφυρα (σε ετήσια βάση) ξεπερνούσαν τα 5εκ.!

Αλλαγή προφίλ χρηστών

Όσον αφορά στο προφίλ των οχημάτων που χρησιμοποιούν τη Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», τα στοιχεία δείχνουν τα εξής:

Το 2009 τα Ι.Χ. αποτελούσαν το 87% της κίνησης ενώ σήμερα έχουν πέσει στο 82,3%. Τα φορτηγά ήταν στο 6% και σήμερα ανέβηκαν στο 7,7%, οι μοτοσυκλέτες ήταν στο 4,5% και τώρα το 7%, ενώ τα λεωφορεία από το 2% ανέβηκαν στο 3%. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι με το πέρασμα των χρόνων έχει δεκαπλασιαστεί η χρήση του e-pass, αφού το 2009 αφορούσε το 1,4% των διελεύσεων ενώ το 2014 έφθασε στο 10,4%.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους της «Γέφυρας» η αύξηση των ποσοστών σε φορτηγά και λεωφορεία αποδίδεται στα ειδικά πακέτα προσφορών που υπάρχουν ενώ για το e-pass η άνοδος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πολύ οικονομικό και το επιλέγουν όσοι χρησιμοποιούν τη Γέφυρα συχνά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου