Ειδησεογραφικό blog για τη ΔΩΡΙΔΑ

* To "DORIDA news" είναι ανεξάρτητο ειδησεογραφικό blog, που στελεχώνεται από επαγγελματίες δημοσιογράφους και επιστήμονες συνεργάτες.Διευθύνεται από το δημοσιογράφο Περικλή Ν. Λουκόπουλο - mail, perilouko@yahoo.gr *

Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

ΤΟ ΔΕΛΦΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Ένα διαχρονικό Όραμα

Του  Ιωάννη Λυριτζή
Καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου, Ακαδημαϊκό

Αναδιάρθρωση χρέους, και συγχωνεύσεις, καταργήσεις, δια-μορφώματα στην Παιδεία. Μια διαχρονική νεοελληνική πρακτική που με ξύλινη γλώσσα οι ειδήμονες και καθωσπρέπει πνευματικοί ταγοί περι-τυρβάζουν από το θώκο της μονιμότητας και αταράχου ολύμπιας βεβαιότητας.

Επίκαιρο το θέμα τώρα που βρισκόμαστε στη δίνη των αβεβαιοτήτων, και στην επιβράβευση των ‘ολιγίσκων’.

Ο λόγος για την ανάταση (καλλίτερα ανάσταση) που μπορεί να δώσει η Δελφική Ιδέα με την φιλοξενία μιας πανεπιστημιακής μονάδας με διεθνή εμβέλεια στους Δελφούς.

‘Ου εν τω πολλώ το ευ’ γιαυτό με έξυπνους, οικονομικούς τρόπους- δεξιότητες και δυναμικές άμεσες αποφάσεις τούτο είναι και δυνατό και ξεκάθαρα ορθό με πολλές αγαθές διαστάσεις προς όφελος των (νέο)ελλήνων πολιτών και της οικουμένης.

Αρκετές οι προσπάθειες στο παρελθόν για την ίδρυση όπως έλεγαν ‘Δελφικού Πανεπιστημίου’. Προτάσεις και που έχουν συνήθως διττό χαρακτήρα, 1ον ιδιοτέλεια και καπήλευση του ιερού ονόματος και της παγκόσμιας ιστορίας του τόπου, 2ον αγνές προθέσεις, ρομαντικές και πολλές φορές ουτοπικές, και 3ον ορθολογιστικές προσεγγίσεις μεστές ιδέες, εφικτές με βεβαιότητα αγνές, που εμφορούνται από επίγνωση του εγχειρήματος από φωτεινά πνεύματα.

Κατά καιρούς, πανεπιστημιακές μονάδες από τις ΗΠΑ, την Αγγλία, την Ιαπωνία και την Ελλάδα, οργανώνουν στους Δελφούς σεμιναριακά μαθήματα, ενώ έχει εκδηλωθεί και ενδιαφέρον να ιδρυθούν παραρτήματα τους (λ.χ. το πολιτειακό παν/μιο της Αλαμπάμα, παλαιότερα το πολιτειακό παν/μιο Μπέρκλεϋ στη Καλιφόρνια, από την Ελβετία, ενώ το Παν/μιο Αθηνών εκτελεί μια σειρά μαθημάτων για μερικές εβδομάδες ως είδος καλοκαιρινού σχολείου).

Ουσιαστικά η ιδέα ξεκίνησε με το Δελφικό Πανεπιστήμιο του Άγγελου Σικελιανού όπως περιγράφουμε παρακάτω τη δεκαετία του 1920.

Με πιο σαφείς προτάσεις το 2008-9 το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με τον γράφοντα επιχειρήθηκε η ίδρυση διεθνούς μεταπτυχιακού (Μάστερ) σε επίσημη συνεργασία με (16) αλλοδαπά και ημεδαπά πανεπιστήμια το σχετικό ΦΕΚ βρίσκεται στο Υπουργείο Παιδείας από το 2009. Επίσης η ίδρυση Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου (ΕΠΙ) ΔΙΑΣ (Διεπιστημονικό Ινστιτούτο Αρχαιολογικών Σπουδών) που βρίσκεται ως Πρόταση στη διοίκηση του Παν/μιου Αιγαίου από το 2008-9. Οι προσπάθειες συνεχίστηκαν με την διοίκηση του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας με τον τέως Πρόεδρο τον καθ Γρ. Σκαλκέα, και τους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου Παιδείας κκ. Καραμάνο και κ. Πλατή και τον γράφοντα να υπηρετεί ως μέλος της προσωρινής γενικής συνέλευσης του Τμήματος Οικονομικής Περιφερειακής Ανάπτυξης στη Λιβαδειά, αλλά χωρίς αποτέλεσμα ως τώρα. Η τελευταία προσπάθεια συνεχίζεται με τη νέα διοίκηση του Παν/μιου Στερεάς Ελλάδας και συγκεκριμένα με τον αγαπητό αντιπρόεδρο καθ Δ. Παναγιωτόπουλο που πέτυχε κι αυτός να εγκριθεί από την σημερινή νέα διοικούσα επιτροπή καταρχήν η σύσταση, σε δεύτερο στάδιο δράσεων, σχολής ανθρωπιστικών επιστημών στους Δελφούς με την συγκρότηση σχετικής επιτροπής. Ευχόμαστε το καλλίτερο.

Αλλά ας εστιασθούμε στο θέμα με τα επιχειρήματα και η πρόταση μας που έχει γίνει κατά καιρούς και που βρίσκεται ακόμη στο Υπουργείο Παιδείας ας αποτελέσει την αιχμή για υλοποίηση του διαχρονικού οράματος πέραν κάθε σκοπιμότητας που δεν αντέχει άλλο ο τόπος μας και πέραν της πολυπλοκότητας που με απλό αλγόριθμό μετασχηματίζεται σε μια απλή εξίσωση του φωτός της γνώσης.

Οι λόγοι που υπαγορεύουν την ίδρυση καταρχήν στους Δελφούς πανεπιστημιακής μονάδας βασίζονται,

1ον ) στο παγκοσμίως αναγνωρισμένο όνομα των Δελφών. Στην πολιτιστική κληρονομιά και το ειδικό βάρος της θέσης, στη παγκοσμιότητα και διαχρονικότητα των μέγιστων Αρχών του ανθρωπίνου πνεύματος.,

2ον ) στην αναπτυξιακή πολιτική πανεπιστημίων με τη συνεχή ανερχόμενη αναγνώριση του; διεθνώς, τη καταξίωση τους, ή περαιτέρω ανάνηψη τους, μπορούν να ευοδώσουν έτι περισσότερο όταν συνδεθεί με το ‘όνομα’ των Δελφών σε συγκεκριμένη διεθνή δραστηριότητά του – ερευνητική, εκπαιδευτική, και

3ον ) στην Ευρωπαϊκή και Διεθνή αναδυόμενη Πρακτική δημιουργίας Πανεπιστημιακών Παραρτημάτων ουχί μόνον στην Χώρα τους αλλά και σε άλλες Χώρες – διαστάσεις οικονομικής, επιστημονικής, τεχνολογικής, πολιτιστικής, διπλωματικής και κοινωνικής φύσης.

Οι Δελφοί είναι συνυφασμένοι με πνευματική καλλιέργεια, ανθρωπιστική σπουδή, ιερότητα, θρησκευτικότητα, διαχρονικότητα, ανθρωπολογία, αρχαιολογία, κλασικές σπουδές.

Οι σύγχρονοι Δελφοί και τα περίχωρα έχουν σημαντική παρουσία σε αρχαιολογικά ευρήματα, ένας τόπος – εργαστήρι για αρχαιολογικές σπουδές με διαχρονική παρουσία.

Οι σύγχρονοι Δελφοί διαθέτουν άρτια εξοπλισμένες συνεδριακές αίθουσες και αίθουσες διδασκαλίας και βασική υποδομή βιβλιοθήκης (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, Σχολή Καλών Τεχνών, Ι’ Εφορεία Κλασικών & Προϊστορικών Αρχαιοτήτων Δελφών, αίθουσες-κτήρια του Καλλικράτειου Δήμου Δελφών στους Δελφούς, Χρισσό, Ιτέα, Γαλαξίδι, Άμφισσα).

Η προώθηση ερευνητικού ινστιτούτου στις Εφαρμοσμένες Επιστήμες στις Ανθρωπιστικές Σπουδές στη σημερινή Τεχνολογική Εποχή είναι η αναγκαία και ικανή συνθήκη για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια να διαδραματίσουν πρωτοποριακό ρόλο σε έρευνα, διεθνή προγράμματα και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Από το 2007 και για πρώτη φορά η ΕΕ εισήγαγε πλέον επίσημα τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο 7ο ΠΠ στην Κατηγορία του Προγράμματος COOPERATION υποπρόγραμμα/ Theme 8 «Social & Economic Sciences & Humanities». Στην Εξειδικευμένη Συνάντηση του Βερολίνου 13-16 Μαρτίου 2007 η Γερμανική Δημοκρατία σε συνεργασία με την ΕΕ καταγράφηκε η Τελική Έκθεση επί των Ανθρωπιστικών Επιστημών. Ώστε η ΕΕ θα χρηματοδοτεί τέτοιες δράσεις και Ινστιτούτα και ένα ΕΠΙ στους Δελφούς ενισχύει κάθε διάσταση Ελληνικών ΑΕΙ με διεθνείς συνεργασίες, και της συμμετοχής στο γίγνεσθαι της ΕΕ με την ενίσχυση των Ανθρωπιστικών Σπουδών μέσα από τις Εφαρμοσμένες Επιστήμες.

Οι Δελφοί ως εκ της ιστορικής σημασίας σε Ανθρωπιστικά θέματα και το πνεύμα της Αμφικτιονίας ενισχύει τη διεθνή παρουσία της Χώρας μας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι και τις διεθνείς συνεργασίες.

Με τον όρο Εφαρμοσμένες Επιστήμες εννοούμε, τις τεχνικές και μεθοδολογίες από τις φυσικές επιστήμες και την πληροφορική.

Με τον όρο Ανθρωπιστικές Σπουδές, σύμφωνα με τον ορισμό για χρηματοδότηση που δόθηκε από το Expert Group on the Humanities, Final Report, Executive Summary (version 15/03/2007) μετά από σύστασή της από Τη Γενική Διεύθυνση Έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Φεβρ. 2006, περιλαμβάνει: αρχαίες-κλασσικές και σύγχρονες γλώσσες, γλωσσολογία, ανθρωπολογία, αρχαιολογία, ιστορία, λογοτεχνία, φιλοσοφία, συγκριτική θρησκειών, ηθική, καλές τέχνες (ιστορία, κριτική, θεωρία), ΜΜΕ και πολιτισμικές σπουδές, ζητήματα κοινωνικών επιστημών ανθρωπιστικού χαρακτήρα και μεθόδου, μελέτες και εφαρμογές των ανθρωπιστικών σπουδών στο ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον με ιδιαίτερη έμφαση στη πολιτισμική διαφοροποίηση, παράδοση και ιστορία και σχέσεις με σύγχρονες συνθήκες στα έθνη.

Το Ινστιτούτο στους Δελφούς θα ενσκήπτει στη ζεύξη των δυο αυτών εννοιών με μελέτες, έρευνες, διεθνή forums που θα αναδεικνύονται στους Δελφούς.

ΓΙΑΤΙ ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ ?

Η ίδρυση Διεθνούς Πανεπιστημιακού Κέντρου στους Δελφούς ανακαλεί στη μνήμη την Δελφική Κίνηση ( ή Δελφική Προσπάθεια) του Άγγελου Σικελιανού, όταν 78 χρόνια πριν (το 1929), δυο χρόνια μετά τις επιτυχημένες πρώτες Δελφικές Εορτές με την οικουμενική τους απήχηση, ο οραματιστής αυτός ποιητής έγραψε ένα λεπτομερέστατο Προσχέδιο για την ίδρυση Δελφικού Πανεπιστημίου με έδρα τους Δελφούς (από το ΠΕΖΟΣ ΛΟΓΟΣ Β’ (1929), Ίκαρος Εκδοτική Εταιρία, 131-161).

Η πρόταση του Σικελιανού εξέφραζε πραγματικές ανάγκες που αφορούσαν στις κοινωνικές, τις οικονομικές, τις πολιτιστικές, τις πνευματικές, και τις τεχνολογικές διαστάσεις των δρώμενων της εποχής εκείνης.

Η ημερομηνία όμως έχει μόνο αλλάξει, οι ανάγκες παραμένουν και σήμερα οι ίδιες και θα συνεχίσουν διαχρονικά.

Το Προσχέδιο προδιέγραφε τις κοινωνικο-οικονομο-πολιτιστικές πλευρές και δραστηριότητες καθώς και την λειτουργία διαρκών εκθέσεων Βιοτεχνίας και Γεωργικών προϊόντων, συνέδρια τοπικά και διεθνή.

Ως προς τα Διεθνή συνέδρια το Προσχέδιο προέβλεπε την καθιέρωση ανά 2ετία ή κατ’ ‘έτος, διεθνούς πνευματικού συνεδρίου, με θέματα επίκαιρα (πνευματικά ή κοινωνικά), υπό τύπον μάλιστα σεμιναριακών μαθημάτων των οποίων η παρακολούθηση θα κυρωνόταν με χορήγηση σχετικού πιστοποιητικού.

Τις προβλέψεις στα συνέδρια και εκθέσεις σε ένα βαθμό σημαντικό πραγματώνει το Ευρωπαϊκό Πνευματικό Κέντρο Δελφών (ΕΠΚεΔ) από το 1963.

Είναι κατανοητός ο σχεδιασμός Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη Χώρα μας να λαμβάνει υπόψη: α) την χωροταξική διευθέτηση, β) την οικονομική ανάπτυξη του τόπου, γ) την λειτουργικότητα (πρόσβαση, κτήρια, υποδομή), δ) λόγους εθνικής ασφάλειας και περιφερειακής ανάπτυξης, ε) γνωστικά αντικείμενα τμημάτων ή σχολών σχετικά με την παράδοση του τόπου ή της πόλης.

Έτσι τουλάχιστον έχει δείξει η πρακτική στην Ελλάδα με πρόσφατα απτά παραδείγματα το Παν/μιο μας στο Αιγαίο, το Παν/μιο Πελοποννήσου, το Παν/μιο στη Θράκη.

Οι Δελφοί δεν έχουν ανάγκη να προβάλλουν επιχειρήματα προκειμένου να υποστηριχθεί η θέση να ηγηθούν Διεθνούς Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου και Κέντρου Μεταπτυχιακών Σπουδών, και τούτο για λόγους προφανείς, ενώ, εξ άλλου ανταποκρίνονται προς τα περισσότερα από τα πέντε παραπάνω κριτήρια.

Είναι όμως χρήσιμο να επιχειρηματολογηθεί με συντομία η επιλογή της θέσης αυτής των Δελφών ως αυτή καθαυτή η τοποθεσία και ως μέρος Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Οι Δελφοί αποτελούν παγκόσμιο σύμβολο γνώσης, ένα οικουμενικά γνωστό Ιερό Κέντρο από το οποίο πέρασαν φωτεινές προσωπικότητες του πνευματικού κόσμου. Εξ αιτίας του σκοπού που εξυπηρετούσε κατά την αρχαιότητα, αναδείχθηκε σε Κέντρο που συμμετείχε στο παγκόσμιο γίγνεσθαι της εποχής του. Ήταν μια φωτεινή συγκεντρωτική πνευματική Εστία με ηθοπλαστική δράση.

Στη σημερινή εποχή, αν και θεωρώ ότι αυτό είναι διαχρονική αλήθεια, η ανάνηψη των Κλασσικών Σπουδών σε εναρμονισμό με τη Τεχνολογία και τις Θετικές Επιστήμες, θα όφειλαν να είναι ο κύριος στόχος αλλά και ο μοχλός συνεισφοράς της Χώρας μας στην ορθολογική αντιμετώπιση προβλημάτων του κόσμου μας, σε συνδυασμό με την ηθοπλασία σε τομείς όπως, α) η ‘παγκοσμιοποίηση’ χωρίς όρια, β) η άκρατη προσκόλληση στον υλικό πολιτισμό, γ) η επιβολή του πρωτογονικού δικαίου του ισχυρότερου, δ) η ισοπέδωση αξιών και ηθοπλαστικών προτύπων, και ε) η καταπάτηση ή περιφρόνηση του θετικού φιλοσοφικού στοχασμού.

Θα μπορούσε η Χώρα μας να ανανήψει, ως άλλη Silicon Valley των ΗΠΑ, στην Ανθρωπιστική διάσταση του ζητήματος, αναπτύσσοντας πρωτοποριακές έρευνες, μελέτες, προγράμματα σπουδών, και δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό θέσεις εργασίας σε επίκαιρα ζητήματα και καλύπτοντας σχετικές ανάγκες, μέσα από μια διεθνούς προβολής δραστηριότητα, με διεθνή συμμετοχή και συναίνεση.

Αν λοιπόν η Ελλάδα αποφάσιζε να υψώσει αυτήν την ώρα ένα νέο οικοδόμημα που να την εκφράζει, αρκεί να διπλασιάσει – κατά τον ως σήμερα αχρησιμοποίητο πανάρχαιο χρησμό της Δήλου- τον θεμέλιο κύβο της αυτοκαλλιέργειας και της γενικότερης πνευματικής αποστολής της. Με άλλα λόγια, να διευρύνει, δηλαδή, μέσα στην ίδια της συνείδηση, τη βάση όπου πρέπει να στηρίξει αυτή τη σύγχρονη ύπαρξή της. Να επιστρέψει πλήρως προς τις αδιατάραχτες αξίες της Γης και της Ζωής.

Πράγματι, από την άποψη των σχέσεων της Ελλάδας προς το σύνολο του κόσμου, ως καθολικού πνευματικού και ιστορικού πυρήνα, η Χώρα μας ασφαλώς αποτελεί τον κυριότερο πνευματικό παράγοντα της Ιστορίας για την περαιτέρω δραστηριοποίηση της διεθνούς πνευματικής αλληλεγγύης.

Από τα αιτήματα διαφόρων πόλεων να φιλοξενήσουν πανεπιστημιακές σχολές, θα πρέπει ίσως να σταματήσουμε μπροστά στον κεφαλαιώδη ρόλο που έπαιξαν στην Ιστορία τα μεγάλα Ιερά, αληθινά ‘Πανεπιστήμια’ του καιρού τους ( με συνθετική και οργανική έννοια), που ακριβώς ως οι Δελφοί σχηματίσανε προαιώνια το λανθάνον πνευματικό υπόστρωμα στην οποίαν στηρίζεται ο πολιτισμός μας και τελικά αυτή η ίδια πνευματική μας ύπαρξη.

Όπως σημείωνε ο Σικελιανός (Πεζός Λόγος, σ.142, Η Δελφική Προσπάθεια, (Το Προσχέδιο του Δελφικού Πανεπιστημίου) « ο εξαιρετικά συνθετικός και ο καθολικά μορφωτικός εκείνος ρόλος των αρχαίων ιερών, στερεωμένος και πάλι στ’ αδιατάραχτα θεμέλια των πανάρχαιων κύκλων, αλλά’ ανανεωνόμενος συμφώνως με τις απαιτήσεις του καιρού μας, θα αντιστοιχεί, όπως νομίζουμε, στην ακρογωνιαία ανάγκη των σημερινών μας πόθων: την ανάγκη να ιδρυθεί ένα «σύγκεντρο πνευματικό», που θ’ αναλάβαινε να συντηρήσει τους λαούς σε μια ηθική ενότητα, άξια να υπερασπίσει τον εαυτό της αντίκρυ στους φοβερούς κινδύνους της επιστροφής τους προς μια άγρια και απολίτιστη κατάσταση, και [να] τους χαράζει μια πνευματική τροχιά που να τους οδηγεί προς την συνειδητή ένωση τους και προς μιαν αυθόρμητη πνευματική τους και κοινωνική συνθήκη»

Ο Σικελιανός κάνει λόγο για ένα Δελφικό Πανεπιστήμιο που να ανταποκρίνεται συγκεκριμένα προς τις ύψιστες ανάγκες του καιρού, θεμελιωμένο επάνω στα ιδανικά της Ανθρωπότητας όπως αυτά εκδηλώθηκαν στη γη από την απώτατη αρχαιότητα.

Το Δελφικό Ιερό αποτελεί έναν από τους παγκόσμιους ιερατικούς εκείνους οργανισμούς που ανήκαν στο προσχέδιο μιας παγκόσμιας πνευματικής Αμφικτιονίας.

Το Δελφικό Ιερό κατόρθωσε να συνθέσει σε μια ανώτερη πνευματική μορφή την ασφαλώς, πλατιά, αλλά συγκεχυμένη δραστηριότητα των προηγούμενων ιερών. Από την απώτερη αρχαιότητα η πνευματική ενότητα του Δελφικού Ιερού αγκάλιασε μαζί Ανατολή και Δύση, Και οι δυο αετοί, όπου εξαπέλυσε ο Δίας απ’ τη μια και από την άλλη αφετηρία του κόσμου, ήταν γραμμένο να φωλιάσουνε μαζί σε μια πλατιά και φιλική ειρήνη πάνω στον αρχαίο Δελφικό ομφαλό, που συμβόλιζε το «πνευματικό σύγκεντρο της γης».

Με τις Αμφικτιονίες και το σεβαστό σ’ όλους θρησκευτικό Ιερό, οι Δελφοί έπαιξαν ένα οικουμενικό ρόλο προβάλλοντας ύψιστες κοινωνικές αρχές. Με αντικειμενική πολιτική απέβησαν ένα παγκόσμιο κέντρο διεθνούς Οργανισμού και διεθνών σχέσεων, με την καθίδρυση ηθοπλαστικών αγώνων, την κατάργηση της θανατικής ποινής, την εξίσωση των πολιτικών δικαιωμάτων γυναικός και ανδρός, και την πρόβλεψη σημαντικών κοινωνικών μεταρρυθμίσεων (Σόλωνα, Κλεισθένη) κ.α.

Αυτά και περισσότερα αποτελούν προαιώνιες βάσεις στις οποίες θεωρούμε ότι μπορεί να θεμελιώσουν το πρώτο θεσμοθετημένο Πανεπιστημιακό Κέντρο των Δελφών είτε με την ήδη εκκρεμούσα πρωτοβουλία του Παν/μιου Αιγαίου ή με τη νέα του Παν/μιου Στερεάς Ελλάδας - ο Αιγαιοπελαγίτικος θαυμαστός προϊστορικός και κλασσικός πολιτισμός στις Τέχνες, την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τον Λόγο αρμόζει με το Δελφικό Πνεύμα ως Ιδέα και Πράξη. Το διώνυμο Δήλος- Δελφοί αποτελεί ετεροτοπία και κατά συνέπεια σύμβολο διαχρονικό και οικουμενικό.

Η (αυτό)διοίκηση του νέου (Καλλικράτειου) Δήμου Δελφών με την μεγάλη έκταση γης και τις φυσικές καλλονές –του Παρνασσού και της θάλασσας- την προσβασιμότητα από την Αθήνα και άλλες μεγαλουπόλεις, το λίκνο της παγκόσμιας ιδέας του ανθρωπισμού και των καθαγιασμένων μυστηρίων έχει την θέληση και την τόλμη να αναγεννηθεί. Και είναι εύκολη υπόθεση. Η νεοσυσταθείσα Επιτροπή ‘Εκπαιδευτικής Στρατηγικής & Πολιτιστικού Σχεδιασμού’, του Δήμου Δελφών έχει θέσει σε προτεραιότητα το όλον θέμα και στοχεύει μεταξύ παράλληλων δράσεων να το υλοποιήσει. Αρκεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και οι τοπικοί εκπρόσωποι της ευνομούμενης Πολιτείας να συμβάλλουν θετικά.

Στην σημερινή παρακμή στο ήθος και την αξιολογία και το νομοτελειακό, δυστυχώς, αποτέλεσμα, την κρίση στην οικονομία, σήμερα πού όλα σιγούν, ελπίδα μας ο σιβυλλικός (νέος) χρησμός: Είπατε τω βασιλεί / χαμαί πεσαί Δαίδαλος αυλά ουκέτι / Φοίβος έχει καλύβην / ου μαντιδα δάφνην ου / παγάν λαλέουσα……..







Παρασκευή, 8 Απριλίου 2011

ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΣ, ΜΟΛΥΝΣΗ ΚΑΙ ...¨ΑΡΙΩΝ¨


Του  Περικλή Ν. Λουκόπουλου

Μέρα με τη μέρα ο Κορινθιακός Κόλπος δέχεται μεγάλες ποσότητες μολυσμένων ουσιών , που αν δεν παρθούν άμεσα δραστικά μέτρα , σύντομα θα είναι μια επικίνδυνη θάλασσα.

Το λένε αρμόδιοι φορείς , το λένε δημοτικοί εκπρόσωποι , το λένε οικολογικοί σύλλογοι , το λέει επίσημα και η πολιτεία δια στόματος της Υπουργού Περιβάλλοντος.

Το να διαπιστώνουμε βέβαια κάποια ασθένεια , χωρίς να προχωράμε σε ουσιαστικές παρεμβάσεις που απαιτούνται, δεν κάνουμε τίποτα περισσότερο παρά να περιμένουμε το μοιραίο που έρχεται.

Πριν λίγες ημέρες κι άλλα δελφίνια έβγαλε η θάλασσα νεκρά, στις διάφορες παραλίες του Κορινθιακού. Αιτία διαπιστώνουν όλοι, οι επικίνδυνες μολυσμένες ουσίες του βυθού του Κορινθιακού.

Σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση αυτού του φαινομένου και όχι μόνο , παίζει ο εδώ και μερικά χρόνια ιδρυθείς Σύνδεσμος Προστασίας και Οικολογικής Ανάπτυξης του Κορινθιακού Κόλπου (ΣΠΟΑΚ) ¨Ο ΑΡΙΩΝ¨.

Έχει έδρα του το Αίγιο και μέλη του εκπροσώπους από όλους τους Δήμους που βρέχονται από τον Κορινθιακό Κόλπο.

Μέχρι τώρα Πρόεδρος του ΑΡΙΩΝΑ για τις δύο πρώτες θητείες του , ήταν ο πρώην Δήμαρχος Ναυπάκτου Γιάννης Νταουσάνης, οδηγώντας τον Σύνδεσμο σε πολλές δραστηριότητες και σημαντικό παρεμβατικό έργο, με παράλληλη καταγραφή όλων των κινδύνων που ελλοχεύουν για τον Κορινθιακό.

Πολλές ήταν οι παρεμβάσεις και οι ενέργειες του Συνδέσμου, τόσο προς την πολιτεία όσο και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση , για να ταρακουνηθούν οι αρμόδιοι πριν είναι αργά.

Μπαίνοντας στην εποχή του ¨Καλλικράτη¨ είχαμε και εκλογή νέου Προεδρείου και Εκτελεστικής Επιτροπής του ΣΠΟΑΚ ¨Ο ΑΡΙΩΝ¨.

Μεταξύ των μελών του νέου Προεδρείου είναι και ο Δημοτικός Σύμβουλος Δωρίδας Χρήστος Τριανταφύλλου, άνθρωπος με ιδιαίτερες ευαισθησίες στα οικολογικά δρώμενα

Ειδικότερα το νέο Προεδρείο όπως εκλέχτηκε από τις τελευταίες εκλογές έχει ως εξής :

Πρόεδρος: Αλέξανδρος Πνευματικός (Δήμαρχος Κορινθίων)
Αντιπρόεδρος: Μαρία Τσουκαλά (Δημοτική Σύμβουλος Αιγιαλείας)
Τακτικά Μέλη Εκτελεστικής Επιτροπής:
1. Γκιολής Αναστάσιος ( Δημοτικός Σύμβουλος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης )
2. Χαλβατζής Σταμάτης (Δημοτικός Σύμβουλος Θηβαίων)
3. Βανταράκης Απόστολος (Αντιδήμαρχος Πατρέων)
4. Τριανταφύλλου Χρήστος (Δημοτικός Σύμβουλος Δωρίδος)
Αναπληρωματικά Μέλη Εκτελεστικής Επιτροπής:
1. Πούλου Γιώτα (Δημοτική Σύμβουλος Λεβαδέων)
2. Πάστρας Ιωάννης (Δημοτικός Σύμβουλος Διστόμου-Αράχοβας-Αντίκυρας)

Από την δυναμική και παρεμβατική πορεία του ΑΡΙΩΝΑ, εξαρτάται σημαντικά η μελλοντική υγεία του Κορινθιακού κόλπου.

Πέμπτη, 7 Απριλίου 2011

ΜΑΧΗ ΖΩΗΣ- ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ για Κρισσαίο Χρισσού-Ολυμπιακό Κίρρας


Του Τάσου Τσόλκα

Τελευταία αγωνιστική την Κυριακή στο πρωτάθλημα Α΄ Κατηγορίας Φωκίδας, κι ενώ τον πρωταθλητή τον ξέρουμε από την προηγούμενη Κυριακή, δεν ξέρουμε ποιος θα ακολουθήσει την Αναγέννηση Βουνιχώρας, στη Β΄ Κατηγορία.

Στο χθεσινό αναβληθέντα αγώνα , ο Κρισσαίος Χρισσού κέρδισε με 1-0 τον Αετό Λιδωρικίου και απέχει πλέον τρείς βαθμούς από τον Ολυμπιακό Κίρρας, και οι δυό τους θα δώσουν μάχη την Κυριακή, περιμένοντας στο τηλέφωνο το αποτέλεσμα της άλλης.

Στη τελευταία αγωνιστική λοιπόν ο Κρισσαίος αγωνίζεται στο Χρισσό με την Τολοφώνα Ερατεινή και θα τα δώσει όλα να πάρει τη νίκη απέναντι σ΄ ένα αδιάφορο αντίπαλο.

Ο Ολυμπιακός θα αγωνιστεί στην έδρα του στην Κίρρα με τον πρωταθλητή Διαγόρα Πολυδρόσου και πάει να αποσπάσει έστω και ένα βαθμό που θα τον κρατήσει στην κατηγορία, ο δε Διαγόρας μπορεί να πήρε το πρωτάθλημα αλλά θα αγωνιστεί για την υστεροφημία του.

Στη περίπτωση που οι δυό ομάδες ισοβαθμήσουν , πράγμα που θα γίνει με νίκη του Κρισσαίου και ήττα του Ολυμπιακού τότε υποβιβάζεται ο Ολυμπιακός γιατί είχε χάσει και τα δύο παιχνίδια του πρωταθλήματος.

Με οποιαδήποτε άλλα αποτελέσματα ο Κρισσαίος αποχαιρετά την Α΄ κατηγορία.

Τετάρτη, 6 Απριλίου 2011

Τα μικρο-Δωρικά του Δωριάδη !


* Εκλογές έχουμε σε λίγο καιρό στο Επιμελητήριο Φωκίδας που αφορά βέβαια και τη Δωρίδα. Ένας θεσμός ισχυρός για την πορεία ανάπτυξης της κάθε περιοχής, αφού θεωρείται θεσμικός σύμβουλος στα αναπτυξιακά , επαγγελματικά και οικονομικά δρώμενα της κάθε κυβέρνησης , περιφέρειας και δημαρχίας.

* Το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα με τις υποψηφιότητες, αλλά ο μέχρι τώρα Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φωκίδας Βαγγέλης Μυταράς έκανε μια πρόβλεψη, ότι οι υποψήφιοι θα είναι τέσσερις.

* Κολακευτικά ήταν τα σχόλια από τη συμμετοχή του Ιππικού Συλλόγου Ναυπακτίας-Δωρίδας στη μεγάλη Έκθεση Diana 2011 που πραγματοποιήθηκε στο εκθεσιακό κέντρο της Παιανίας Αττικής. Πολύς ο κόσμος που την επισκέφθηκε και πήραν γεύση από τα παραδοσιακά άλογα της Πίνδου που χρησιμοποιούσαν οι παλαιότεροι στη περιοχή μας.

* Μεταξύ των επισκεπτών και οι Δήμαρχοι Ναυπακτίας Μπουλές και Δωρίδας Καπεντζώνης που δεν έκρυβαν τη χαρά τους για την επιτυχία , αφού προσβλέπουν σε …τουριστικά οφέλη από την διαφήμιση της περιοχής.

* Η επόμενη εκδήλωση του Συλλόγου ,που θα δώσει την ευκαιρία σε όσους επιθυμούν να θαυμάσουν αλλά και να ιππεύσουν τα ωραία άλογα, θα γίνει την 1η Μαΐου στη Χιλιαδού Δωρίδας.

* Πρώτοι σας είχαμε ενημερώσει εδώ και αρκετό καιρό ότι η ¨Ολυμπία Οδός¨ θα σταματήσει στη… Πάτρα. Μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις απαλλοτριώσεις και τις νέες χαράξεις εκεί κάτω στο κάμπο της Ηλείας , η εντολή από ψηλά ήταν, σταματήστε προσωρινά τα εργοτάξια εκεί και προχωρήστε να τελειώνουμε με το κομμάτι Κορίνθου-Πατρών.

* Τελευταία το αντιλήφθηκαν Δήμαρχοι και Περιφερειακοί Δυτικής Ελλάδας και γίνεται χαμός , ιδιαίτερα με αυτούς της Ηλείας. Γιατί μεταξύ μας, οι Αχαιοί για τα μάτια του κόσμου σηκώνουν τους τόνους, αφού το κομμάτι Κορίνθου-Πατρών είναι αυτό που τους καίει περισσότερο. Το ίδιο θάλεγα είναι το ενδιαφέρων και για τους Δωριείς !

* Πάντως για την ιστορία να αναφέρουμε ότι η κυκλοφοριακή σχέση ανάμεσα στα δύο κομμάτια , δηλαδή Κόρινθο-Πάτρα και Πάτρα –Τσακώνα, είναι περίπου 10 προς 1 !

* Έντονος είναι ο προβληματισμός μαθαίνω , στα ανώτερα επιτελεία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου με τη δραματική πτώση των διελεύσεων και σκέφτονται να πάρουν συμπληρωματικά μέτρα τιμολογιακής πολιτικής , ώστε να κάνουν πιο δελεαστικά τα πακέτα για όσους χρησιμοποιούν περισσότερες φορές ετησίως της γέφυρα.

* Για την ιστορία αναφέρουμε ότι το 2009 οι διελεύσεις ήταν 414.120 , το 2010 έπεσαν στις 382.500 και όπως έδειξε το πρώτο τρίμηνο, το 2011 θα πέσουν περίπου στις 336.000.Μιλάμε δηλαδή για τεράστιες απώλειες κι όσο γρηγορότερα το καταλάβουν τόσο το καλύτερο γι αυτούς αλλά και για τους ΙΧήδες.

* Σε πιλοτικό πρόγραμμα για τις ¨Υγιείς Πόλεις¨ μαθαίνω ότι θέλει ο Καπεντζώνης να εντάξει το Δήμο Δωρίδας , μέσα από το νέο μοντέλο Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας που προωθεί η Κυβέρνηση. Αν το καταφέρει μαζί με κάποιους φίλους που βρίσκονται στο πυρήνα της επεξεργασίας του μοντέλου, θάναι επιτυχία για τη Δωρίδα.

* Τελικά απ΄άκρο- σ΄ άκρο της Ελλάδας, τα Μοναστήρια έχουν μπει για καλά στο επενδυτικό παιχνίδι. Εμπρός στο δρόμο που χάραξε το …Βατοπέδι. Στο χορό μαθαίνω έχει μπει και η Μονή Βαρνάκοβας με τις πανέξυπνες μοναχές της. Τι αποτέλεσμα θάχουμε ο καιρός θα δείξει.

* Ένα πουλάκι του Τρικόρφου μου είπε ότι τα ανταποδοτικά τέλη που παίρνει ο Δήμος από την εταιρία που έχει εγκαταστήσει εκεί πάνω τις ανεμογεννήτριες , ούτε που το φαντάζονταν οι νεοδημαρχαίοι και ψάχνουν να βρουν άκρη πως θα τα αξιοποιήσουν τα λεφτά παραγωγικά και τουριστικά με το καλύτερο τρόπο και να μη περιμένουν την προεκλογική περίοδο για να …μπαλώνουν τρύπες και δρόμους !

* Στο μεταξύ μόνιμος πονοκέφαλος έχει γίνει εκεί στο Λιδωρίκι με το Δημαρχείο. Όχι για την έδρα . Αυτή την έχουν, αλλά για το κτίριο που δεν έχουν κι όπως φαίνεται δεν είναι εύκολο να αποκτήσουν παρά τις μικροδωρεές κάποιων πατριωτών, αφού ο Δήμαρχος τους το ξεκαθάρισε . Το ταμείο είναι μείον και δεν έχουμε περίσσευμα ούτε ¨ευρουλάκι τσακιστό¨ για αγορές και κτισίματα κτιρίων.

* Μέσα στο παροξυσμό βέβαια ακούς και κάποια… ανέκδοτα που λένε ! Να πουλήσουμε ότι κτίρια έχει ο Δήμος και να φτιαχτεί ένα μεγαλοπρεπές Δημαρχείο στο Λιδωρίκι. Κι η απάντηση από τους καμπίσιους είναι … το άλλο με τον Τοτό το ξέρετε ;

* Δεν ξέρω τι θα γίνει τελικά με το Δημαρχείο στο Λιδωρίκι, αλλά εκεί κάτω στο Ευπάλιο αρχίζουν να αισιοδοξούν ότι θα αποκτήσουν ξανά την πλατεία τους… με την Ανάσταση, αυτή που τους κατέστρεψε φεύγοντας η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Καλό ακούγεται παιδιά. Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία !

* Έτσι είναι η ζωή όμως , αν έτσι θέλουμε να είναι, που λέει κι ο ποιητής… Άλλος έχει Δημαρχείο και δεν έχει πλατεία , κι άλλος έχει πλατεία , αλλά δεν έχει Δημαρχείο ! Τελικά όλοι , τα παράπονά σας …στο Δήμαρχο !

Τρίτη, 5 Απριλίου 2011

ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΛΑΜ



Της   Σώτης Τριανταφύλλου *

Με ευκαιρία τις εξεγέρσεις στις αραβικές χώρες και την αυξανόμενη μεταναστευτική πίεση στην Ευρώπη , νομίζω ότι οι τόσο άνευ όρων αραβόφιλοι πλανώνται. Πρόκειται συνήθως για ψευτοαφελείς που πιστεύουν ότι οι «λαοί» έχουν πάντα δίκιο κι ότι η επιδίωξή τους είναι η ανεξιθρησκεία και η ειρηνική συνύπαρξη ότι επιζητούν το αληθινό τους συμφέρον. Οι οπαδοί αυτοί της «πολυπολιτισμικότητας» δεν αναγνωρίζουν ούτε την εσωτερική επιθετικότητα των θρησκειών , ούτε τις διαφορές μεταξύ τους . Και πολλοί με κατηγορούν, σ΄αυτή τη μεγάλη διαμάχη , ότι δεν γνωρίζω επαρκώς το ισλάμ κι ότι στρέφομαι σταθερά προς τη Δύση . Όμως κάτι ξέρω κι εγώ. Γι΄αυτό , πράγματι , στρέφομαι σταθερά προς τη Δύση.

Ας αρχίσουμε από την ιδέα του ισλάμ και του ισλαμισμού Η αραβική λέξη «ισλάμ» σημαίνει εγκατάλειψη: εγκατάλειψη στη θεϊκή βούληση. Η λέξη έχει δύο σημαινόμενα: από τη μια , τη θρησκεία που ίδρυσε τον 7ο αιώνα ο Μωάμεθ η καταγραμμένη στο κοράνι, είναι μονοθεϊστική και –οικουμενική όπως ο χριστιανισμός-αλλά πολύ πιο ολοκληρωτική και αυταρχική, τουλάχιστον σ΄αυτή τη φάση της ιστορίας. Στον χριστιανισμό , η τάση του ολοκληρωτισμού εμποδίστηκε από δύο παράγοντες : ο πρώτος είναι η προΰπαρξη ενός πολιτισμού - του ρωμαϊκού - που δεν επέτρεψε κραδασμούς στο νομικό του σύστημα. Έτσι η Δύση, παρότι ο χριστιανισμός το επιθυμούσε , δεν κατάφερε να αντλήσει νομικά δικαιώματα από τις Γραφές. Συνέβησαν πολλά: θρησκευτικοί πόλεμοι, μισαλλόδοξη πολιτική στον μεσαίωνα, η χριστιανική εκκλησία εφάρμοσε , όπως το Ισλάμ, την «εξουσία του ξίφους», καθώς και μια πολιτική τυραννία νε φεουδάρχες, αυτοκράτορες και μονάρχες. Όμως , είναι βέβαιο ότι σήμερα – εδώ και αιώνες : από τη Γαλλική Επανάσταση, ας πούμε- ο χριστιανισμός τοποθετείται σένα σχετικά εκκοσμικευμένο περιβάλλον που τον περιορίζει και τον ελέγχει.

Αντιθέτως το ισλάμ δεν συνάντησε καμιά τροχοπέδη. Γεννήθηκε στην άμμο το κοράνι είναι η μοναδική πηγή του δικαίου του. Από την αρχή είχε επιθετικές στρατιές που , μετά τον θάνατο του Μωάμεθ, κατέστρεψαν το περσικό βασίλειο, ακρωτηρίασαν το Βυζάντιο και κατέκτησαν τη Βόρεια Αφρική και την Ισπανία. Στον ισλαμισμό η θρησκεία δεν είχε πολιτικά όρια , μιας και όλα υποτίθεται ότι ανήκουν στο θεό. Οπωσδήποτε , καθώς το ισλάμ ζει, όπως όλα, μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, πιθανώς εξελίσσεται, διαφοροποιείται και απομακρύνεται από τις ρίζες του. Όχι και τόσο , παρ΄ όλα αυτά.

Οι συνιστώσες του ισλάμ είναι , από τη μια το κοράνι, κι από την άλλη το ισλαμικό δίκαιο. Το κοράνι - τα γεγονότα της ζωής του Μωάμεθ και τα λεγόμενα του - είναι σταθερό στοιχείο. Το ισλαμικό δίκαιο είναι το μεταβλητό που διαμορφώθηκε τον 9ο και 10ο αιώνα. Έκτοτε, οι ισλαμιστές νομομαθείς αποφασίζουν ποιάς καινούργια ιδέα, ποια εξέλιξη είναι σύμφωνη με το κορανικό δόγμα. Μπορεί να εκκοσμικευθεί το ισλάμ ; Μπορεί να γίνει ανεκτικό ; Μπορεί να συνεννοηθεί με τον χριστιανισμό; Κυρίως , μπορεί να αποδεχτεί την απουσία κάθε θρησκείας; Δύσκολα. Η ελαστικότητα που υπονοείται από μια νομική εξέλιξη είναι ανύπαρκτη εφόσον το δίκαιο συνδέεται με το κορανικό δόγμα. Στη Δύση το δίκαιο είναι μάλλον αυτόνομο στις ισλαμικές χώρες είναι ετερόνομο: γεννιέται και παραμένει στο εσωτερικό της θρησκείας. Πράγματι , οι λόγιοι του ισλαμικού δικαίου μπορούν να ερμηνεύσουν το κοράνι με ποικίλους τρόπους. Αυτοί οι «ποικίλοι» τρόποι που, κατά καιρούς, πλησίαζαν την εκκοσμίκευση, προκάλεσαν - σε συγκεκριμένες συγκυρίες- την επανεργοποίηση του φανατικού ισλάμ. Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι η πολιτική της Δύσης βρίσκεται στη ρίζα του ισλαμικού φονταμενταλισμού : στη ρίζα του ισλαμικού φονταμενταλισμού βρίσκεται το κοράνι, η αμάθεια , η φτώχεια και τελευταία, η πολιτική της Δύσης και του Ισραήλ.

Το φονταμενταλιστικό επιχείρημα είναι ότι η παρακμή και η ταπείνωση των μουσουλμανικών λαών οφείλονται στην εγκατάλειψη του «αυθεντικού» ισλάμ. Οι μουσουλμάνοι ήταν το «καλύτερο έθνος στον κόσμο» όσο εφάρμοζαν τη σαρία, όσο ακολουθούσαν τον δρόμο του Αλλάχ. Και έχασαν την υπεροχή τους επειδή απομακρύνθηκαν από αυτή. Γι αυτό πρέπει εξαγνισθεί το ισλάμ από κάθε δυτική επιρροή. Το «αυθεντικό» ισλάμ δημιουργεί από την ίδια του τη φύση αγωνιστικές ομάδες που επιδιώκουν μέσω της δράσης-βίαιης αν χρειάζεται- τρείς στόχους :τον εξαγνισμό του μουσουλμανικού κόσμου, τη διάδοση της πίστης στις χώρες που είναι εν μέρει μουσουλμανικές και τον ιερό πόλεμο εναντίον της Δύσης.

Η ενθάρρυνση της θρησκείας σημαίνει το τέλος της δημοκρατίας. Η ενθάρρυνση-ο «σεβασμός»-του ισλάμ στις χώρες υποδοχής μουσουλμάνων μεταναστών αποτελεί υποχώρηση του κοσμικού κράτους και της αρχής του πλουραλισμού. Ο πρωταρχικός όρος που πρέπει να τίθεται για οποιονδήποτε νεοφερμένο στην Ευρώπη είναι ο σεβασμός της νομοθεσίας και του πολιτισμού της χώρας υποδοχής. Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί «πλουραλισμός» η επιβολή ισλαμικών ηθών και αρχών σε χώρες με διαφορετική ιστορική και πολιτική διαδρομή.

Η Ευρώπη - και η Ελλάδα - πρέπει να προστατέψουν τα ατομικά δικαιώματα και, κατά κάποιο τρόπο, το σημείο του ιστορικού χρόνου στο οποίο έχουν βρεθεί. Μου φαίνεται ανεύθυνη η θέση της «πολυπολιτισμικότητας» που δεν αναγνωρίζει όρια στην ανεκτικότητα :θα επιτρέπεται λοιπόν το τσαντόρ και η μπούρκα; Μήπως δώσουμε δικαίωμα και για κάποιον λιθοβολισμό ; Εφόσον αποτελεί μέρος του ισλαμικού ήθους, γιατί να μη εφαρμόζεται η θανατική ποινή στις μουσουλμανικές κοινότητες; Και πάει λέγοντας. Η αριστερίστικη πολιτική της ανεξέλεγκτης υποδοχής μεταναστών έχει , θα το ξαναπώ, έντονη θεατρικότητα: οι αριστεριστές παίζουν τον ρόλο του «καλού». Όμως αυτή η πατερναλιστική δήθεν καλοσύνη κατατεμαχίζει εμφανώς την κοινωνία.

Η θέση του Καλίλ Σαμίρ, ενός Αιγύπτιου θεολόγου που διδάσκει στο πανεπιστήμιο της Βηρυτού, εκφράζει πως οι πολυπολιτισμικές θεωρίες αδικούν εντέλει τους μουσουλμάνους μετανάστες, δημιουργώντας συγκρούσεις, περιθωριοποιώντας τους και νομιμοποιώντας το φανατικό ισλάμ που αντιμάχεται τόσο τη δυτική κουλτούρα της νεωτερικότητας όσο και την πιο φιλελεύθερη μουσουλμανική τάση . Οι οπαδοί της πολυπολισμικότητας και οι αριστεριστές αναρωτιούνται : «Μήπως είναι προτιμότερο να δώσουμε το καλό παράδειγμα δείχνοντας ανεκτικότητα σε όσους δεν δείχνουν ανεκτικότητα ;» Ο Σαμίρ διαφωνεί : «Ο δρόμος που οδηγεί σ΄ ένα ανεκτικό ισλάμ είναι σαφής : να μη γίνεται κανένας συμβιβασμός στα κεκτημένα του δυτικού πολιτισμού». Κατά τη γνώμη μου δίκιο έχει ο Σαμίρ.

* Η Σώτη Τριανταφύλλου είναι συγγραφέας με καταγωγή από το Ευπάλιο Δωρίδας. Τα έργα της είναι μεταφρασμένα σε όλο τον κόσμο.

Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011

ΓΥΡΟΣ ΘΡΙΑΜΒΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΓΟΡΑ Αποχαιρετά την Κατηγορία η Βουνιχώρα πιθανό μπαράζ Κρισσαίου με Ολυμπιακό

Του Τάσου Ν. Τσόλκα
Πρωταθλητής Φωκίδας και τυπικά ο Διαγόρας Πολυδρόσου έκανε τον γύρο του θριάμβου στο γήπεδό του , στη προτελευταία αγωνιστική του πρωταθλήματος , μετά την νίκη του επί του Αετού Λιδωρικίου με 3-0.
Η ατμόσφαιρα στο γήπεδο του Πολυδρόσου ήταν πανηγυρική , ενώ τον αγώνα παρακολούθησαν μεταξύ άλλων η Αντινομάρχης Γιώτα Γαζή , η βουλευτής Α. Παπαθανάση, ο Δήμαρχος Δελφών Ν. Φουσέκης, ο Πρόεδρος της ΕΠΣ Φωκίδας Κ. Καλύβας και άλλοι δημοτικοί και αθλητικοί παράγοντες.
Αντίθετα η Αναγέννηση Βουνιχώρας, που αναδείχθηκε ισόπαλη 1-1με τον Κρισσαίο Χρισσού στο ντέρμπι των ουραγών, αποχαιρετά και τυπικά την  Α΄ Κατηγορία Φωκίδας.
Ο Κρισσαίος Χρισσού και ο Αετός Λιδωρικίου έχουν έναν αγώνα λιγότερο που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Τετάρτη στο Χρισσό.
Αν κερδίσει το παιχνίδι  ο Κρισσαίος καθώς και το τελευταίο του πρωταθλήματος την Κυριακή στην έδρα του με την Τολοφώνα Ερατεινή, σε συνδυασμό με πιθανή ήττα του Ολυμπιακού Κίρρας από τον πρωταθλητή Διαγόρα, ένα σενάριο που φαντάζει πιθανό, τότε πάμε για μπαράζ Κρισσαίου – Ολυμπιακού για το ποιος θα ακολουθήσει την Αναγέννηση στη Β΄ Κατηγορία.
Διαφορετικά με οποιαδήποτε άλλα αποτελέσματα ο Κρισσαίος θα είναι η δεύτερη ομάδα που θα υποβιβαστεί.
Με νίκες προχώρησαν ο Απόλλων Ευπαλίου με 2-1 επί του Κεχαγιά Προσηλίου, η Τολοφώνα Ερατεινή με 3-0 επί του Ολυμπιακού Κίρρας ενώ η Ένωση Γλυφάδας ηττήθηκε με 4-2 από τον Ησαΐα στη Δεσφίνα.
Αναλυτικά όλα τα αποτελέσματα της προτελευταίας αγωνιστικής και η βαθμολογία όπως διαμορφώθηκε μετά από αυτά έχουν ως εξής :
Ησαΐας  Δεσφίνας - Ένωση Γλυφάδας                     4-2
Διαγόρας Πολυδρόσου - Αετός Λιδωρικίου             3-0                         

Αστέρας Ιτέας - Αμφισσαϊκός 2006                         2-1
Τολοφώνα Ερατεινή - Ολυμπιακός Κίρρας             3-0
Απόλλων Ευπαλίου - Κεχαγιάς Προσηλίου             2-1
Αναγέννηση Βουνιχώρας - Κρισσαίος Χρισσού        1-1


ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ  (20 αγώνες)        ΒΑΘΜΟΙ      ΓΚΟΛ
 
  1. ΔΙΑΓΟΡΑΣ  ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ                            53             64-15
--------------------------------------------------------------------------------
  2. ΑΣΤΕΡΑΣ  ΙΤΕΑΣ                                              44             38-14
  3. ΤΟΛΟΦΩΝΑ  ΕΡΑΤΕΙΝΗΣ                          43             43-17
  4. ΚΕΧΑΓΙΑΣ  ΠΡΟΣΗΛΙΟΥ                                36             33-17
  5. ΑΠΟΛΛΩΝ ΕΥΠΑΛΙΟΥ                                 28             31-42
  6. ΗΣΑΪΑΣ  ΔΕΣΦΙΝΑΣ                                        28             26-33
  7. ΑΕΤΟΣ  ΛΙΔΩΡΙΚΙΟΥ                                    27             30-33
  8. ΕΝΩΣΗ  ΓΛΥΦΑΔΑΣ                                      23             28-50
  9. ΑΜΦΙΣΣΑΪΚΟΣ  2006                                     22             28-36
10. ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ  ΚΙΡΡΑΣ                                 18             19-31
------------------------------------------------------------------------------
11. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ  ΒΟΥΝΙΧΩΡΑΣ                   14             18-40
12. ΚΡΙΣΣΑΙΟΣ  ΧΡΙΣΣΟΥ                                     12             13-39

*  Ο Αστέρας Ιτέας ξεκίνησε το πρωτάθλημα με -6 βαθμούς και ο Απόλλων Ευπαλίου με -2 βαθμούς.
*  Κρισσαίος Χρισσού και Αετός Λιδωρικίου έχουν έναν αγώνα λιγότερο.


 Οι αγώνες της επόμενης αγωνιστικής

Κρισσαίος Χρισσού  -  Τολοφώνα Ερατεινή
Κεχαγιάς Προσηλίου  -  Αστέρας Ιτέας
Ολυμπιακός Κίρρας  -  Διαγόρας  Πολυδρόσου                                            
Αμφισσαικός 2006  -  Ησαΐας Δεσφίνας
Αετός Λιδωρικίου  Ένωση Γλυφάδας
Αναγέννηση Βουνιχώρας  -  Απόλλων Ευπαλίου